В одородното задвижване е виждано от мнозина като най-добрата алтернатива на изкопаемите горива. То обаче е доста по-сложно и скъпо за мащабиране, поради което индустрията се насочи към електрификацията.
Въпреки това някои компании не се отказват и продължават да развиват водородни проекти. Сред тях е и Toyota, която от години работи по такива технологии. И докато по-голямата част от този сегмент в момента е насочена към товарния транспорт, Toyota иска да ускори развитието на технологията.
За целта се насочва към моторните спортове, съобщава Autocar. Тя е направила състезателна Corolla Sport, която използва специална водородна версия на трицилиндровия двигател от GR Yaris. Миналият месец колата се е състезавала във финала на сериите Super Taikyu.
Колата използва малко по-различен подход от традиционната водородна клетка. Вместо нея разчита на течен водород, който е в резервоар. Той се изгаря в самия двигател, като не генерира вредни емисии – CO и HC. Все още генерира NOx, но в много по-малки стойности и те биват неутрализирани напълно от изпускателната система. Така на практика се постигат нулеви емисии от колата.
Подходът се възползва от слабостите на водорода да се изпарява. Течният водород се пази в подсилени резервоари на -253 градуса по Целзий. Топлината от околната среда неизбежно достига до водорода, независимо колко добре е изолиран резервоарът. А това води до реакция на водорода и той започва да се изпарява.
Затова предишни версии използваха водородни клетки, в които водородът беше във формата на газ и се нагнетяваше от 350 до 750 бара. Сложна и рискова система, която така и не постигна масовост.
Течният водород е по-безопасен и с много по-висока енергийна плътност, т.е. може да се зареди повече в същото пространство и да се измине по-дълго разстояние. Toyota взима този процес на изпарение и го превръща в положителен актив.
Ако в предишните версии на технологията, изпаренията просто се пускаха в атмосферата, сега те се улавят от системата и се използват на няколко етапа. Част от тях се нагнетяват и се използват за двигателя. Друга част пък се използва за генериране на електричество, което се използва за захранването на помпата за нагнетяване и останалите компоненти. Ако все още има излишък от изпарен водород, той се препраща към катализатор, превръща се във вода и се изпуска от автомобила.
Toyota вижда голям потенциал в този метод. Затова компанията търси партньори, с които да доразвие технологията и да я превърне в масова.